Историята на английската козметична компания "Yardley London" ("Ярдли Лондон") разказва за миналото на един от малкото съвременни производители, които могат да се похвалят с притежанието на Британската кралска гаранция за качество. Това е документ, който се издава на търговци, които доставят стоки или услуги, използвани от Английското кралско семейство. Това им дава правото да поставят двата Кралски герба до логото си. От 1921 година до днес, Yardley London се възползват 6 пъти от това си право. Освен този любопитен факт, името на козметичния гигант се свързва с множеството иновации и емблематични продукти, синоним на качество и лукс.
Ако трябва да бъдем исторически коректни, то ще подчертаем факта, че основаването на именитата английска марка започва цели 150 години преди създаването й през 1770 г. Именно по времето на управлението на крал Чарлз I, млад англичанин, носещ фамилното име Ярдли, плаща на монарха голяма (и без съмнение добре дошла за кралската хазна) сума, за да се сдобие с концесия за производството на сапуни за Лондонското Сити. За съжаление, писмените данни за работата и развитието на предприятието са изгубени в Големия Лондонски пожар от 1666 г. От огнените лапи на злощастното бедствие оцелява информацията за един-единствен производствен детайл – за ароматизиране на парфюмните сапуни е ползвана само лавандула. Над 350 години по-късно, английската лавандула все още е считана за символична емблема на компания „Yardley London”.
През 1770 г. „Сапуните и парфюмерийният бизнес”, известен днес като „Yardley London”, е създаден от Уилям Клийвър. По-късно през 1801 г. Уилям Ярдли - богат, амбициозен и с предприемчиви бизнес амбиции англичанин, омъжва дъщеря си Хермия за Уилям Клийвър. По това време той е наследник на проспериращата компания. Английският джентълмен успява да убеди банката „Coutts Banking House” да му заеме астрономическата (за онези времена) сума от 20 000 паунда. С тях той успява да подсигури бизнеса си със сапуни и парфюмерия, но така и не съумява да изплати заема си. Свекърът Уилям Ярдли, който е посочен като гарант на Клийвър, трябва да плаща за недотам разумната финансова операция на своя зет. Така той става първият „Yardley“, притежател на най-добрия бизнес за производство на сапун и парфюмерия на Острова.
През 1824 г. Уилям Ярдли умира. Той завещава втория си бизнес (състои се в доставки на лавандула, козметика и сапун) на по-малкия си син Чарлз. Младият мъж проявява слаб интерес към него и предава управлението му на по-малкия си братовчед - Фредерик Клийвър.
През 1841 г. след ползотворна работа Фредерик Клийвър се оттегля от бизнеса. Чарлз назначава съдружник, а заедно с него, работа в компанията започва и неговия син. По това време марката носи името „Yardley & Statham”. Десет години по-късно „Yardley & Statham” присъства на престижния форум, наречен „Голямото изложение в Хайд Парк”.
„Ярдли Лондон” минава под ново управление след кончината на г-н Стейтъм и Чарлз Ярдли. По това време, синът на Чарлз е твърде млад, за да поеме семейния занаят. Компанията се ръководи от Томас Екстън Гарднър. Започва да се нарича „Yardley & Company”.
През 1884 г. бизнесът процъфтява и козметичното дружество придобива нови помещения на именитата лондонска улица „Ridgmount”. Тогава марката е преименувана на „Yardley & Co. Ltd”.
През 1900 г. се наблюдава небивал отлив в продажбите. Злите езици са на мнение, че компанията няма да оцелее. Синовете на Робърт Гарднър поемат бизнеса. Тортън е управляващ директор и секретар на брат си – Ричард. Те успяват да опровергаят мълвата на недоброжелателите си подобаващо.
За своята история, "Ярдли Лондон" се радва на тази чест цели 6 пъти. За пръв път те биват удостоени с документа през 1921 г., когато Принц Едуард, най-големият син на Едуард VII, лично назначава парфюмеристите от "Yardley London". Те с радост се ангажират с производството на козметични продукти за Негово Кралско Височество.
През 1932 г. следва второто Кралско назначение – "Yardley London” стават парфюмери на Нейно Кралско Височество Кралица Мери. Като облекчение, данъкът, известен като "спиртна такса", който се начислява върху добива на лавандула, бива премахнат. Оборотът във фабриката в "Yardley London" се удвоява. Разходите за реклама се увеличават, а с това и по-голямото търсене на продуктите.
През 1949 година следва третото Кралско назначение – компанията е посочена за Доставчик на сапуни за Негово Кралско Височество - Крал Джордж VI. Две години по-късно стартира Yardley 'Y'- гамата мъжки тоалетни принадлежности, насочени към все по-модерния мъж.
Развитието на компанията е белязано от четвъртото Кралско назначение. През 1955 г. – "Yardley London" са посочени за Производители на сапуни за Нейно Кралско Височество - Кралица Елизабет II.
Петото Кралско назначение е само 5 години по-късно. "Ярдли Лондон" се отличават като Парфюмери и производители на парфюми за Нейно Кралско Височества Кралица Елизабет, кралицата майка.
1960-те години са време, когато групирането на компаниите е от съществено значение за по-нататъшното разширяване. Десет години по-късно "Yardley London" попада под крилото на една от петте най-добри британски компании - "British-American Tobacco Twiggy". Тя координира всички свои козметични интереси под името „British American Cosmetics”, но въпреки това, запазва отделните имена на производителите. "Yardley" има 1000 козметични линии, изнесени в 130 страни.
През 1971 г. "House of Yardley" спонсорира екипа на Бритиш Рейсинг Мотърс (B.R.M) , участващ във Формула 1. Колите са боядисани в бяло с черно, кафяво и златисто „Y”, отразяващо мотото на гамата от мъжки тоалетни принадлежности на Yardley. През 1985 г. компанията е придобита от "Beechams", а четири години по-късно от 1989 - от "Wasserstein Perella".
През 1995 година следва петото Кралско назначение. Чарлз, принцът на Уелс, избира "Ярдли Лондон" за свои "Производители на тоалетни препарати".
Компания "Yardley London" е създадена през 1770 г., а по една или друга причина, лавандулата се превръща в емблема за марката. Компанията посвещава години работа на разбирането и оценяването на всеки нюанс от аромата и особеностите на растението с лилави цветчета. През 30-те години Джон Сийгър (член на борда на директорите) се заема със задачата да проучи всички лавандулови сортове, които виреят по света. Експедицията води до старата на употребата на Lavandula Augustifolia от "Ярдли". Този растителен вид и до днес се отглежда в Англия и представлява основа на емблематичната козметика. |
През 2005 г. „Yardley” е придобита от групата „Lornamead” - производител и търговец на продукти за лична хигиена. Пет години по-късно "Lornamead" създава специализирана бизнес единица за своята луксозна търговия с тоалетни принадлежности, като се фокусира предимно върху „Yardley London”. През 2011 английският козметичен гигант представя своя аромат "Royal English Daisy" с ограничено издание, вдъхновен от Нейно Кралско Височество Катрин Мидълтън.
През 2012 г. вече легендарната марка е придобита от "Wipro Enterprises", производител и търговец на продукти за лична хигиена. Днешният "Yardley London" олицетворява това богато и прекрасно наследство с гордост. То се пренася във всяка една от продуктовите линии. Компанията продължава да създава изящни луксозни артикули за прозорливите си клиенти в целия свят, пренасяйки във времето своята традиция и родословие, към което други парфюмерийни къщи могат само да се стремят.
Държава: Англия
Снимки и източници на информация:
1. https://www.yardleylondon.co.uk/royal-warrant
2. https://www.yardleylondon.co.uk/about-us
3. https://www.yardleylondon.co.uk/media/our-world/Yardley-London-Historical-Timeline.pdf